Załącznik nr 1 do Zarządzenia nr 2/2019 Dyrektora Szkoły Podstawowej w Świniarach z dnia
20 maja 2019 r. w sprawie prowadzenia Procedury postępowania nauczycieli w sytuacjach trudnych wychowawczo, nadzwyczajnych i kryzysowych
w Szkole Podstawowej w Świniarach
PROCEDURA POSTĘPOWANIA NA WYPADEK WYSTĄPIENIA AGRESYWNYCH ZACHOWAŃ
W SZKOLE LUB PRZYPADKI TZW. FALI
Rozdział 1
Cel procedury
§ 1
Zapewnienie bezpieczeństwa fizycznego w szkole na wypadek wystąpienia na terenie szkoły zachowań agresywnych tj. agresji fizycznej i agresji słownej ucznia wobec ucznia lub pracownika szkoły.
§ 2
Osoby odpowiedzialne
Rozdział 2
Agresja fizyczna
§ 3
§ 5
Pracownicy zobowiązani są w każdej zaistniałej sytuacji powiadomić Dyrektora Szkoły.
§ 8
W przypadku inicjowania kolejnych ataków przez agresora, z widocznymi skutkami pobicia – szkoła kieruje sprawę na Policję, od postępowania której zależą dalsze losy sprawcy przemocy. Wobec agresora stosuje się konsekwencje przewidziane w statucie.
Rozdział 3
Agresja słowna
§ 9
§ 10
O zaistniałym zdarzeniu wychowawca klasy informuje rodziców uczestników zdarzenia.
§ 11
Pedagog/psycholog szkolny (w przypadku jego braku pracownik poradni psychologiczno-pedagogicznej) udziela pomocy terapeutycznej ofierze przemocy, wskazuje jak należy rodzić sobie w kontaktach z innymi.
Rozdział 4
Postanowienia końcowe
§ 12
Wobec ucznia przejawiającego zachowania agresywne stosuje się konsekwencje przewidziane w statucie lub regulaminie szkoły.
Załącznik nr 2 do Zarządzenia nr 2/2019 Dyrektora Szkoły Podstawowej w Świniarach z dnia
20 maja 2019 r. w sprawie prowadzenia Procedury postępowania nauczycieli w sytuacjach trudnych wychowawczo, nadzwyczajnych i kryzysowych w Szkole Podstawowej w Świniarach
PROCEDURA POSTĘPOWANIA NA WYPADEK ZNALEZIENIA W SZKOLE SUBSTANCJI PSYCHOAKTYWNYCH ORAZ PODEJRZENIE UCZNIA O POSIADANIE ŚRODKÓW ODURZAJĄCYCH
Rozdział 1
Cel procedury
§ 1
Zapewnienie zdrowia i bezpieczeństwa fizycznego i psychicznego uczniów w sytuacji zagrożeń wewnętrznych związanych z rozprowadzaniem niebezpiecznych środków odurzających oraz odurzeniem alkoholem, narkotykami lub „dopalaczami”.
§ 2
Osoby odpowiedzialne
Rozdział 2
Sposób postępowania na wypadek znalezienia podejrzanej substancji odurzającej
§ 3
1) zachować szczególne środki ostrożności;
2) zabezpieczyć substancję przed dostępem do niej osób niepowołanych oraz ewentualnym jej zniszczeniem.
Rozdział 4
Sposób postępowania na wypadek podejrzenia ucznia o posiadanie środków odurzających
§ 4
§ 5
§ 6
Rozdział 3
Postanowienia końcowe
§ 7
Pracownicy szkoły zobowiązani są do zapoznania się ze skutecznymi działaniami profilaktycznymi, rodzajami i wyglądem środków odurzających, prowadzić regularnie zajęcia dla uczniów z zakresu współczesnych zagrożeń oraz realizować zadania wynikające z programu wychowawczo-profilaktycznego.
Załącznik nr 3 do Zarządzenia nr 2/2019 Dyrektora Szkoły Podstawowej w Świniarach z dnia
20 maja 2019 r. w sprawie prowadzenia Procedury postępowania nauczycieli w sytuacjach trudnych wychowawczo, nadzwyczajnych i kryzysowych w Szkole Podstawowej w Świniarach
PROCEDURA POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU PODEJRZENIA, ŻE NA TERENIE SZKOŁY ZNAJDUJE SIĘ UCZEŃ POD WPŁYWEM ALKOHOLU LUB ŚRODKÓW ODURZAJĄCYCH
Rozdział 1
Cel procedury
§ 1
Zapewnienie zdrowia i bezpieczeństwa fizycznego i psychicznego uczniów w sytuacji zagrożeń wewnętrznych związanych z odurzeniem alkoholem, narkotykami lub „dopalaczami”.
§ 2
Osoby odpowiedzialne
Rozdział 2
Sposób postępowania
§ 3
Rozdział 3
Postanowienia końcowe
§ 5
Pracownicy szkoły zobowiązani są do zapoznania się z symptomami wskazującymi na odurzenie alkoholem oraz substancjami psychoaktywnymi, prowadzić regularnie zajęcia z zakresu zagrożenia zdrowia środkami niebezpiecznymi.
Załącznik nr 4 do Zarządzenia nr 2/2019 Dyrektora Szkoły Podstawowej w Świniarach z dnia 20 maja 2019 r. w sprawie wprowadzenia Procedury postępowania nauczycieli w sytuacjach trudnych wychowawczo, nadzwyczajnych i kryzysowych w Szkole Podstawowej w Świniarach
PROCEDURA POSTĘPOWANIA NA WYPADEK WYSTĄPIENIA KRADZIEŻY, WYMUSZENIA PIENIĘDZY LUB PRZEDMIOTÓW WARTOŚCIOWYCH
Rozdział 1
Cel procedury
§ 1
Celem procedury jest określenie sposobu postępowania na wypadek stwierdzenia w szkole przypadku kradzieży lub wymuszenia pieniędzy lub przedmiotów wartościowych, dokonanego przez ucznia.
§ 2
Osoby odpowiedzialne
Rozdział 2
Sposób postępowania
§ 3
Poszkodowany uczeń zgłasza kradzież nauczycielowi, wychowawcy, pedagogowi, dyrektorowi lub pracownikowi szkoły.
Następuje wyjaśnienie okoliczności zajścia kradzieży:
1) w przypadku kradzieży przedmiotów o znikomej wartości sytuacja wyjaśniana jest między poszkodowanym a wychowawcą;
2) w przypadku kradzieży wartościowych przedmiotów o zajściu informowany jest dyrektor/wicedyrektor szkoły i pedagog.
W każdym przypadku kradzieży wychowawca informuje rodziców obu stron zajścia oraz pedagoga.
Wychowawca lub pedagog powiadamia kuratora sądowego, jeśli ten sprawuje opiekę nad uczniem.
Wychowawca zobowiązany jest do sporządzenia notatki z zajścia i przechowywania jej w zeszycie wychowawcy.
W szczególnych przypadkach (decyduje pedagog lub dyrektor/wicedyrektor) powiadamiana jest Policja lub Sąd Rodzinny.
§ 4
Otrzymanie przez ucznia prawomocnego wyroku ukończenia postępowania karnego
1.Po otrzymaniu zawiadomienia z sądu o prawomocnym ukończeniu postępowania karnego wobec ucznia dyrektor szkoły niezwłocznie na posiedzeniu Rady Pedagogicznej winien przedstawić treść zawiadomienia.
2.Rada Pedagogiczna może podjąć decyzję o skreśleniu ucznia z listy uczniów.
3.Następnie dyrektor szkoły powiadamia o decyzji Rady Pedagogicznej rodziców.
4.Dyrektor – na podstawie przepisów kodeksu postępowania administracyjnego oraz po uzyskaniu opinii samorządu uczniowskiego – wydaje decyzję o skreśleniu ucznia z listy uczniów szkoły.
Rozdział 3
Postanowienia końcowe
§ 4
Wobec winnego ucznia stosuje się kary zapisane w statucie szkoły.
Załącznik nr 5 do Zarządzenia nr 2/2019 Dyrektora Szkoły Podstawowej w Świniarach z dnia 20 maja 2019 r. w sprawie prowadzenia Procedury postępowania nauczycieli w sytuacjach trudnych wychowawczo, nadzwyczajnych i kryzysowych w Szkole Podstawowej w Świniarach
PROCEDURA POSTĘPOWANIE W SYTUACJI POSIADANIA PRZEZ UCZNIA PRZEDMIOTÓW NIEDOZWOLONYCH NA TERENIE SZKOŁY
Rozdział 1
Cel Procedury
§ 1
Celem procedury jest określenie sposobu postępowania w sytuacji posiadania przez ucznia przedmiotów niedozwolonych na ternie szkoły oraz określenie osób odpowiedzialnych za przeprowadzenie procedury.
§ 2
Za przedmioty niedozwolone uważa się scyzoryki, noże, szpikulce, lasery, gaz i inne przedmioty lub urządzenia zagrażające zdrowiu i życiu innych.
§ 3
Osoby odpowiedzialne
Rozdział 2
Sposób postępowania
§ 4
§ 5
Jeśli uczeń odmawia oddania niebezpiecznego przedmiotu i istnieje ryzyko, że użycie zabronionego przedmiotu może stanowić zagrożenie dla czyjegoś życia lub zdrowia należy:
1) zawiadomić dyrektora, który powiadamia policję,
2) zadbać o bezpieczeństwo pozostałych uczniów poprzez odizolowanie ich od ucznia posiadającego niebezpieczny przedmiot (wypuszczenie ich z klasy i oddanie pod opiekę innego nauczyciela).
Rozdział 3
Postanowienia końcowe
§ 6
Uczeń ponosi konsekwencje wynikające ze Statutu szkoły.
Załącznik nr 6 do Zarządzenia nr 2/2019 Dyrektora Szkoły Podstawowej w Świniarach z dnia 20 maja 2019 r. w sprawie wprowadzenia Procedury postępowania nauczycieli w sytuacjach trudnych wychowawczo, nadzwyczajnych i kryzysowych w Szkole Podstawowej w Świniarach
PROCEDURA POSTĘPOWANIE W SYTUACJI ZAGROŻENIA TERRORYSTYCZNEGO
Rozdział 1
Cel Procedury
§ 1
Celem procedury jest określenie sposobu postępowania w przypadku wystąpienia zagrożenia antyterrorystycznego na terenie szkoły oraz określenie osób odpowiedzialnych za przeprowadzenie procedury.
§ 2
Procedura określa sposób postępowania w sytuacji, gdy wystąpi podejrzenie lub faktyczne znalezienie na terenie szkoły broni, materiałów wybuchowych, innych substancji lub przedmiotów niebezpiecznych.
§ 3
Osoby odpowiedzialne
Rozdział 2
Sposób postępowania
§ 5
Załącznik nr 7 do Zarządzenia nr 2/2019 Dyrektora Szkoły Podstawowej w Świniarach z dnia 20 maja 2019 r. w sprawie prowadzenia Procedury postępowania nauczycieli w sytuacjach trudnych wychowawczo, nadzwyczajnych i kryzysowych w Szkole Podstawowej w Świniarach
PROCEDURA POSTĘPOWANIA Z UCZNIEM SPRAWIAJĄCYM TRUDNOŚCI WYCHOWAWCZE
Rozdział 1
Cel Procedury
§ 1
Celem procedury jest określenie sposobu postępowania w przypadku wystąpienia problemów wychowawczych w szkole.
§ 2
Osoby odpowiedzialne
Przez ucznia sprawiającego problemy wychowawcze rozumie się dziecko, które notorycznie przejawia co najmniej jedno z poniższych zachowań:
1) nie reaguje na proste polecenia nauczyciela;
2) uniemożliwia nauczycielowi prowadzenie efektywnych zajęć lekcyjnych;
3) zachowuje się agresywnie wobec uczniów, nauczycieli i innych pracowników Szkoły;
4) swoim postępowaniem zagraża bezpieczeństwu innych dzieci (m.in. wymuszanie, grożenie, udział w bójkach i pobiciach);
5) używa wulgarnego słownictwa;
6) wagaruje;
7) rażąco lekceważy obowiązki szkolne;
8) samowolnie wychodzi z lekcji;
9) w czasie zajęć edukacyjnych lub przerw opuszcza samowolnie teren Szkoły.
10) pali papierosy oraz zażywa substancje psychoaktywne.
11)
Rozdział 2
Sposób postępowania
1. Nauczyciel wychowawca ma obowiązek przeprowadzenia diagnozy sytuacji szkolnej i rodzinnej uczniów na początku roku szkolnego.
2. Nauczyciel podejmuje działania wychowawcze zmierzające do eliminacji trudności i rozwiązania problemów szkolnych ucznia.
3. Nauczyciel informuje rodzica o istniejących trudnościach i zapoznaje go ze swoim planem działań, jednocześnie zobowiązuje rodzica do rzetelnej współpracy.
4. W przypadku braku skuteczności podejmowanych przez nauczycieli środków zaradczych, wdrażana jest przez nich procedura postępowania według następującej kolejności:
1) upomnienie ustne nauczyciela;
2) rozmowa indywidualna nauczyciela z dzieckiem;
3) wpis uwagi przez nauczyciela;
4) poinformowanie wychowawcy klasy przez nauczyciela o zaistniałych problemach;
5) rozmowa wychowawcza wychowawcy z dzieckiem;
6) rozmowa z uczniem z udziałem wychowawcy;
7) wezwanie przez wychowawcę rodziców na spotkanie w obecności pedagoga, którego celem jest podjęcie wspólnych ustaleń i środków zaradczych na poziomie szkoły i rodziny ucznia (treść rozmowy odnotowana w dzienniku lekcyjnym);
8) zmotywowanie i zobowiązanie rodzica ucznia do pójścia z nim na badania psychologiczne lub inne specjalistyczne odpowiednie do rodzaju problemowego zachowania;
9) ustne zgłoszenie problemu przez wychowawcę klasy do Dyrektora Szkoły celem poinformowania go o podejmowanych środkach zaradczych;
10) upomnienie ucznia przez wychowawcę klasy;
11) nagana wychowawcy na forum klasy;
12) zorganizowanie przez wychowawcę spotkania poświęconej problemom ucznia z udziałem nauczycieli uczących oraz pedagoga, ewentualnie przedstawicieli innych instytucji wspierających pracę opiekuńczo-wychowawczą szkoły (Sąd Rodzinny, Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna, Ośrodek Pomocy Społecznej, itp.) mającej na celu podjęcie spójnych ustaleń;
13) wywiad środowiskowy w domu ucznia przeprowadzony przez wychowawcę oraz pedagoga lub psychologa;
14) rozmowa wychowawczo-dyscyplinująca Dyrektora z uczniem;
15) zorganizowanie posiedzenia „zespołu wychowawczego” z udziałem Dyrektora, wychowawcy, pedagoga, rodziców ucznia oraz innych osób mających z urzędu wpływ na ucznia i jego rodzinę (np. kurator sądowy, pracownik Ośrodka Pomocy Społecznej, Policjant ds. Nieletnich itp.);
16) nagana udzielona uczniowi przez Dyrektora na wniosek wychowawcy klasy;
17) podjęcie przez wychowawcę, pedagoga stałej współpracy z instytucjami wspierającymi pracę opiekuńczo-wychowawczą szkoły, do których została skierowana sprawa ucznia;
18) czasowe zawieszenie prawa ucznia do pełnienia funkcji w Samorządzie Klasowym (lub innej organizacji) oraz reprezentowania szkoły na zewnątrz;
19) zawieszenie prawa ucznia do udziału w wycieczkach krajowych i zagranicznych organizowanych przez szkołę;
20) przeniesienie ucznia do klasy równoległej lub innej szkoły.
§ 4
Realizowaniu w/w procedury towarzyszy stały monitoring zachowań ucznia w wykonaniu nauczycieli uczących, wychowawcy klasy.